Konec cookies třetích stran v prohlížeči Google Chrome je na spadnutí. Cílenou internetovou inzerci tak čekají velké změny, na které se v CPExu dlouhodobě připravujeme. Spojili jsme síly se společností Seznam.cz a vytvořili jednotný standard Czech ad ID pro reklamní cílení a identitu.
Řešení přináší výhody nejen pro inzerenty a vydavatele, ale také samotné uživatele. Seznamte se s hlavními principy, na kterých je identifikátor Czech Ad ID založený, a vyzkoušejte si jej na vlastních projektech.
Deterministické ID vázané na unikátní identifikátor
Cílem společného projektu vydavatelů sdružení CPEx (Economia, Mafra, Vltava Labe Media a Czech News Center) a společnosti Seznam.cz je vytvoření jednotného standardu pro reklamní cílení a identitu na českém online trhu.
Czech Ad ID je determitistické ID, je tedy vázané na unikátní identifikátor (např. e-mail nebo telefonní číslo). V systému se identifikátor převede na anonymizované ID, které bude stabilní a jednotné v celém ekosystému pro všechny zapojené subjekty – vydavatele i inzerenty.
Přesné cílení bez cookies třetích stran
Řešení přináší inzerentům možnost velmi přesného cross-domain a cross-device cílení na přihlášené uživatele. Vydavatelé pak mohou snadno monetizovat svůj reklamní prostor a poskytovat jej bez ztráty kontroly nad vlastními daty.
Přesné zacílení reklamy tak zůstane zachované i bez využití cookies třetích stran a s ohledem na soukromí uživatele. ID se totiž vytvoří jen při udělení souhlasu. Vstup do systému Czech Ad ID je otevřený pro vydavatele, agentury a inzerenty na českém trhu.
Princip Czech Ad ID a uplatnění v praxi
Na jakém principu funguje identifikátor Czech Ad ID a jaké je jeho uplatnění v praxi? Pojďme si celý proces podrobně přiblížit na následujícím příkladu:
První úroveň zabezpečení – hashování
Uživatel (uzivatel@email.cz) se zaregistruje a přihlásí na webu www.zpravodajsky-web.cz, který je zapojený do systému Czech Ad ID. Při registraci udělí souhlas se zpracováním osobních údajů, a to včetně použití Czech Ad ID. Doména www.zpravodajsky-web.cz jeho e-mail zahashuje, tzn. změní jej na soubor nicneříkajících znaků. Z nich nelze původní e-mail rozeznat, ani zpátky dešifrovat.
Do systému se nikdy neposílá samotný e-mail nebo telefonní číslo v původní (čitelné) formě. Vždy se použije pouze jeho hash, ze kterého nelze původní údaj dešifrovat. Tento hash pošle vydavatel webu službě Czech Ad ID spolu s požadavkem na vytvoření samotného identifikátoru. Služba ověří, že daný subjekt (vydavatel) má k získání ID oprávnění, a pokud ano, vytvoří Czech Ad ID podle popisu níže.
Druhá úroveň zabezpečení – vytvoření náhodného ID
Předpokládejme, že se jedná o zcela nového uživatele, který zatím není nikde jinde registrován ani přihlášen. V takovém případě ještě v databázi Czech Ad ID pro daný hash neexistuje záznam, a služba proto vygeneruje nové ID.
Nové Czech Ad ID se vytváří tak, že služba pro daný hash vytvoří nový náhodný soubor znaků, ze kterých nelze zpětně dešifrovat původní hash – tím se přidá další bezpečnostní prvek. Toto ID si služba (spolu s hashem) uloží a zároveň jej pošle zpátky vydavateli webu www.zpravodajsky-web.cz.
Až takto dvojitě zabezpečené ID se v RTB ekosystému použije pro cílení a řízení kampaní. Pomocí Prebidu nebo oRTB protokolu je předáno do SSP, které jej pošle dál do DSP. Czech Ad ID aktuálně podporuje SSP Magnite a DSP Adform, v budoucnu budou přibývat další systémy.
IDentifikace uživatele napříč weby
Předpokládejme, že uzivatel@email.cz se zaregistruje a přihlásí na dalším webu, např. www.hobby-web.cz, kde rovněž odsouhlasí zpracování údajů. Vydavatel hobby-web.cz e-mail zahashuje stejným způsobem, jako to udělal předchozí web www.zpravodajsky-web.cz, a požádá Czech Ad ID službu o vytvoření ID. V tomto případě už pro daný hash existuje platné Czech Ad ID, a služba proto vrátí existující hodnotu. Uživatel uzivatel@email.cz tak bude mít na obou webech jednotné Czech Ad ID.
V obou případech se Czech Ad ID vytvoří s předem danou a omezenou životností. Po jejím vypršení musí vydavatel (nebo jiný subjekt) požádat o nový identifikátor. To uživatelům i vydavatelům přinese vyšší kontrolu nad svými daty.
Retargeting
Na závěr pošleme našeho uživatele uzivatel@email.cz ještě na nákupy v e-shopu, např. na www.eshop-web.cz. Zde se také zaregistruje, odsouhlasí zpracování dat a nakoupí. Provozovatel e-shopu www.eshop-web.cz by mu rád nabídl i další produkty, které by ho mohly v budoucnu zajímat. Jak to má udělat? Stačí, když vstoupí do systému Czech Ad ID, a stejně jako v předchozích příkladech získá pro daného uživatele aktuální Czech Ad ID. Toto ID pak jednoduše využije k přesnému cílení a retargetingu. Nákupy přes Czech Ad
ID jsou již k dispozici na vybraných webech vydavatelů CPExu a jeho pokrytí neustále rozšiřujeme.
Na Czech Identity Summitu (společné konferenci Adformu, Seznamu a CPExu věnované online identitě) jsme společně se Seznamem představili i první výsledky testu, který CPEx uskutečnil s Mafrou, GroupM a Adformem. Seznamte se s výsledky testování – případovou studii se shrnutím výsledků jsme pro vás publikovali online.
Zaujal vás nový identifikátor Czech Ad ID, který řeší problémy s ukončením využití cookies třetích stran? Vyzkoušejte si ho na vlastních webech. V případě zájmu o využití Czech Ad ID nebo jakýchkoliv dotazů nám napište na lukas@cpex.cz.
Chcete o Czech Ad ID vědět víc? Přečtěte si, co o něm píší ostatní:
CPEx a Seznam chystají Czech Ad ID, identifikátor, který nahradí cookies třetích stran
Médiář
Český reklamní identifikátor Czech Ad ID má velkou šanci uspět
MediaGuru