CPEx blog /

IAB Tech Lab přichází v reakci na konec cookies třetích stran se standardem Seller-Defined Audiences

1. dubna 2022

IAB Tech Lab Standard: Seller-Defined Audiences (SDA)

Jedním z pozitivních dopadů konce cookies třetích stran je, že umožní vydavatelům převzít kontrolu nad vlastními daty. IAB Tech Lab přichází se standardem Seller Defined Audiences, který má vydavatelům umožnit obohacení své nabídky o předdefinované segmenty  (například soc-demo, zájmy nebo kontext) a umožnit inzerentům na tyto segmenty cílit. 

Označení segmentu bude vydavatel posílat v bid requestu, což znamená, že odpadne nutnost použití cookies třetích stran. Zároveň to umožní publisherům udržet kontrolu nad svými daty a zabránit jejich úniku. Inzerentům tento standard umožní cílení v otevřené aukci bez nutnosti vytváření velkého množství privátních dealů. Samozřejmostí je transparentnost a ochrana soukromí uživatelů. SDA je jedním z prvních hmatatelných výstupů IAB projektu Rearc.

Jak celý standard Seller-Defined Audiences funguje?

  • IAB nadefinovala jednotnou taxonomii publik. To znamená, že vydavatel i inzerent mají společný slovníček, podle kterého vědí, co které označení znamená. Například segment označený heslem „ABC123“ obsahuje „zájem o sportovní obuv“. Klasifikace je zaměřena především na soc-demo segmenty, zájmy nebo nákupní zájem. V principu je však možné tuto taxonomii publik využít i na kontextové cílení.
  • Vydavatel bude moci tuto informaci poslat v bid requestu a inzerent podle ní následně bude mít možnost cílit nákup impresí. Přenos informace by měl podporovat Prebid i oRTB protokol.
  • Výhodou pro vydavatele by měla být možnost monetizovat svoje data bez ztráty kontroly. To vše v případě, že cookies 3. stran již budou blokovány.
  • Výhodou pro buy-side může být také zachování možnosti cílení v cookieless světě a potencionální odpadnutí nutnosti ručního vytváření dealů.
  • Za výhodu můžeme považovat také transparentnost a vyšší kontrolu při ochraně soukromí uživatelů.

V jakém stavu je nyní standard Seller-Defined Audiences?

Projekt byl spuštěný v březnu roku 2021. IAB nyní, po jednom roku, finalizovala první verzi specifikace a nyní se připravují na první testy. První SSP, které ohlásilo podporu standardu je Sovrn a teprve čas ukáže, zda budou přibývat i další. SSP Magnite také minulý rok testovalo své vlastní řešení, které je založené na IAB taxonomii a avizovalo podporu Seller-Defined Audiences.

Co díky standardu získáme?

Jak samo IAB uvedlo, SDA nebudou jediným a univerzálním řešením v cookieless světě, ale pravděpodobně budou jedním z vícero nástrojů, které budou publisheři a inzerenti využívat. Pro začátek by to minimálně mohl být jednoduchý způsob, jak umožnit kontextové cílení.

Chcete vědět, kam se posouvá RTB?

Odebírejte náš newsletter!

Další články ze světa RTB

Nový CEO

Od 1. října se výkonným ředitelem Czech Publisher Exchange (CPEx) stal Lukáš Šmol, který na pozici nahradil Davida Voráčka. Lukášovou klíčovou prioritou je příprava na omezení cookies třetích stran. Lukáš v CPExu působí od roku 2017 na pozici vedoucího produkčního...

pokračovat ve čtení