CPEx blog /

Ohrožují cookies třetích stran soukromí?

29. března 2022

Cookies třetích stran

Téma cookies a cookies 3. stran má mnoho aspektů a je velmi těžké je zjednodušit a srozumitelně popsat. Toto je první ze série článků, které v CPEx vydáváme. Naším cílem je více vysvětlit dopady opatření, které se dnes přijímají, a také důsledky pro uživatele, firmy a obsahové servery.

Oblast cookies a ochrany soukromí má dnes tři roviny, jinými slovy zde existují tři skupiny lidí. Jedna skupina, která se „pohybuje“ v oblasti internetu a přednáší na konferencích, v TV nebo jiných médiích a hovoří o nutnosti chránit soukromí uživatele a jako „zlo“ jsou identifikovány cookies třetích stran. 

Druhá skupina řeší praktické dopady. Konkrétně implementaci nové legislativy (zákonů), přípravu na konec cookies třetích stran a možnost jejich používání. Obě tyto skupiny nejsou moc velké.

Pak je tady třetí, největší skupina – běžní uživatelé internetu. Ti chtějí číst zprávy, koukat na videa, nakupovat. To vše co nejpohodlněji. Tyto diskuze je moc nezajímají, ale musí se vyrovnat s praktickými dopady ochrany jejich soukromí. Když se jich zeptáte, co jim nejvíce vadí, odpoví: CMP lišta – ta nepříjemnost, kterou musíte pořád povolovat nebo zakazovat, když přijdete na webové stránky. Neví, k čemu slouží, chtějí se hlavně dostat k obsahu. Zároveň jsou opatrní při udělování souhlasu, protože stále slyší, ať jsou na internetu obezřetní a dávají si pozor, na co klikají. Mluvím z vlastní zkušenosti, denně nám telefonicky i emailem dorazí k tomuto tématu mnoho dotazů. 

Tak k čemu se vlastně ty cookies používají?

  1. K cílení reklamy – uvidíte reklamu, která by vás měla s určitou pravděpodobností zaujmout.
  2. K cílení obsahu – pokud vás zajímají auta, bude se vám více zobrazovat obsah o autech.
  3. K analýze webu – aby se vědělo, co na webu funguje a naopak nefunguje.

Naším cílem není identifikovat vás ani nikoho dalšího jako osobu se jménem a adresou a tyto informace k vám přiřadit. A ani nám to pro výše uvedené potřeby nedává smysl. Váš počítač existujete jako „číslo“, ke kterému jsou přiřazeny určité atributy (znaky). Jaká data o vás většina českých stránek sbírá a jak je používá napíšeme v příštím článku.  

Z diskuzí s uživateli vyplývá, že je cílená reklama obtěžuje. Je ale potřeba si uvědomit, že cílená reklama umožňuje zaplatit tvorbu bannerového i video obsahu. Neudělením souhlasu se uživatel reklamy nezbaví, docílí pouze toho, že bude reklama zacílená nepřesně a proto za ni inzerenti zaplatí méně peněz. To ve výsledku znamená, že množství reklamy se nesníží, ale poklesnou finanční zdroje na tvorbu kvalitního obsahu.

Na světě není nic zadarmo. Za některé věci se však neplatí penězi, ale například daty. To ale rozhodně neznamená, že musí dojít k narušení soukromí uživatele. Pokud uživateli vysvětlíme, k čemu se souhlas a cookies používají, nemá nadále s udělením souhlasu problém.

Chcete vědět, kam se posouvá RTB?

Odebírejte náš newsletter!

Další články ze světa RTB

Nový CEO

Od 1. října se výkonným ředitelem Czech Publisher Exchange (CPEx) stal Lukáš Šmol, který na pozici nahradil Davida Voráčka. Lukášovou klíčovou prioritou je příprava na omezení cookies třetích stran. Lukáš v CPExu působí od roku 2017 na pozici vedoucího produkčního...