CPEx blog /

Czech Ad ID: Jak funguje identifikátor, který nahradí cookies třetích stran

13. října 2022

Konec cookies třetích stran v prohlížeči Google Chrome je na spadnutí. Cílenou internetovou inzerci tak čekají velké změny, na které se v CPExu dlouhodobě připravujeme. Spojili jsme síly se společností Seznam.cz a vytvořili jednotný standard Czech ad ID pro reklamní cílení a identitu.

Řešení přináší výhody nejen pro inzerenty a vydavatele, ale také samotné uživatele. Seznamte se s hlavními principy, na kterých je identifikátor Czech Ad ID založený, a vyzkoušejte si jej na vlastních projektech.

Deterministické ID vázané na unikátní identifikátor

Cílem společného projektu vydavatelů sdružení CPEx (Economia, Mafra, Vltava Labe Media a Czech News Center) a společnosti Seznam.cz je vytvoření jednotného standardu pro reklamní cílení a identitu na českém online trhu.

Czech Ad ID je determitistické ID, je tedy vázané na unikátní identifikátor (např. e-mail nebo telefonní číslo). V systému se identifikátor převede na šifrované ID, které bude stabilní a jednotné v celém ekosystému pro všechny zapojené subjekty – vydavatele i inzerenty.

Přesné cílení bez cookies třetích stran

Řešení přináší inzerentům možnost velmi přesného cross-domain a cross-device cílení na přihlášené uživatele. Vydavatelé pak mohou snadno monetizovat svůj reklamní prostor a poskytovat jej bez ztráty kontroly nad vlastními daty. 

Přesné zacílení reklamy tak zůstane zachované i bez využití cookies třetích stran a s ohledem na soukromí uživatele. Šifrované ID se totiž vytvoří jen při udělení souhlasu. Vstup do systému Czech Ad ID je otevřený pro vydavatele, agentury a inzerenty na českém trhu.

Princip Czech Ad ID a uplatnění v praxi

Na jakém principu funguje identifikátor Czech Ad ID a jaké je jeho uplatnění v praxi? Pojďme si celý proces podrobně přiblížit na následujícím příkladu:

Registrace nového uživatele

Uživatel (uzivatel@email.cz) se zaregistruje a přihlásí na webu www.zpravodajsky-web.cz, který je zapojený do systému Czech Ad ID. Při registraci udělí souhlas se zpracováním osobních údajů, a to včetně použití Czech Ad ID. Doména www.zpravodajsky-web.cz jeho e-mail zahashuje, tzn. změní jej na soubor nicneříkajících znaků. Z nich nelze původní e-mail rozeznat, ani zpátky dešifrovat. 

Zašifrování e-mailu či telefonu pro jeho anonymizování

Do systému se nikdy neposílá samotný e-mail nebo telefonní číslo v původní (čitelné) formě. Vždy se použije pouze jeho hash, ze kterého nelze původní údaj dešifrovat. Tento hash pošle vydavatel webu službě Czech Ad ID spolu s požadavkem na vytvoření samotného identifikátoru. Služba ověří, že daný subjekt (vydavatel) má k získání ID oprávnění, a pokud ano, pošle mu zpátky Czech Ad ID.

Pro daný hash se vytvoří nový náhodný soubor znaků

Předpokládejme, že se jedná o zcela nového uživatele, který zatím není nikde jinde registrován ani přihlášen. V takovém případě ještě v databázi Czech Ad ID pro daný hash neexistuje záznam, a služba proto vygeneruje nové ID.

Nové Czech Ad ID se vytváří tak, že služba pro daný hash vytvoří nový náhodný soubor znaků, ze kterých nelze zpětně dešifrovat původní hash – tím se přidá další bezpečnostní prvek. Toto ID si služba (spolu s hashem) uloží a zároveň jej pošle zpátky vydavateli webu www.zpravodajsky-web.cz.

Až takto dvojitě šifrované ID se v RTB ekosystému použije pro cílení a řizení kampaní. Pomocí Prebidu nebo oRTB protokolu je předáno do SSP, které jej pošle dál do DSP. Czech Ad ID aktuálně podporuje SSP Magnite a DSP Adform, v budoucnu budou přibývat další systémy.

Registrace a přihlášení na dalším webu 

Předpokládejme, že uzivatel@email.cz se zaregistruje a přihlásí na dalším webu, např. www.hobby-web.cz, kde rovněž odsouhlasí zpracování údajů. Vydavatel hobby-web.cz e-mail zahashuje stejným způsobem, jako to udělal předchozí web www.zpravodajsky-web.cz, a požádá Czech Ad ID službu o vytvoření ID. V tomto případě už pro daný hash existuje platné Czech Ad ID, a služba proto vrátí existující hodnotu. Uživatel uzivatel@email.cz tak bude mít na obou webech jednotné Czech Ad ID.

V obou případech se Czech Ad ID vytvoří s předem danou a omezenou životností. Po jejím vypršení musí vydavatel (nebo jiný subjekt) požádat o nový identifikátor. To uživatelům i vydavatelům přinese vyšší kontrolu nad svými daty.

Nákup na e-shopu

Na závěr pošleme našeho uživatele uzivatel@email.cz ještě na nákupy v e-shopu, např. na www.eshop-web.cz. Zde se také zaregistruje, odsouhlasí zpracování dat a nakoupí. Provozovatel e-shopu www.eshop-web.cz by mu rád nabídl i další produkty, které by ho mohly v budoucnu zajímat. Jak to má udělat? Stačí, když vstoupí do systému Czech Ad ID, a stejně jako v předchozích příkladech získá pro daného uživatele aktuální Czech Ad ID. Toto ID pak jednoduše využije k přesnému cílení a retargetingu. Nákupy přes Czech Ad

ID jsou již k dispozici na vybraných webech vydavatelů CPExu a jeho pokrytí neustále rozšiřujeme.

Na Czech Identity Summitu (společné konferenci Adformu, Seznamu a CPExu věnované online identitě) jsme společně se Seznamem představili i první výsledky testu, který CPEx uskutečnil s Mafrou, GroupM a Adformem. Seznamte se s výsledky testování – případovou studii se shrnutím výsledků jsme pro vás publikovali online.

Zaujal vás nový identifikátor Czech Ad ID, který řeší problémy s ukončením využití cookies třetích stran? Vyzkoušejte si ho na vlastních webech. V případě zájmu o využití Czech Ad ID nebo jakýchkoliv dotazů nám napište na lukas@cpex.cz.

Chcete o Czech Ad ID vědět víc? Přečtěte si, co o něm píší ostatní:

CPEx a Seznam chystají Czech Ad ID, identifikátor, který nahradí cookies třetích stran

Médiář

Český reklamní identifikátor Czech Ad ID má velkou šanci uspět

MediaGuru

Chcete vědět, kam se posouvá RTB?

Odebírejte náš newsletter!

Další články ze světa RTB

Nový CEO

Od 1. října se výkonným ředitelem Czech Publisher Exchange (CPEx) stal Lukáš Šmol, který na pozici nahradil Davida Voráčka. Lukášovou klíčovou prioritou je příprava na omezení cookies třetích stran. Lukáš v CPExu působí od roku 2017 na pozici vedoucího produkčního...